Ako vrátiť jedlo

Na stránkach Man & Manners ste sa už dočítali v našom investigatívnom článku (od písacieho stola), ako sa gentleman správa v reštaurácii. Aplikovanie týchto pravidiel však zároveň vytvorilo niekoľko nových zakopnutí, z ktorých najčastejšie si teraz vysvetlíme: Kedy v reštaurácii vrátiť jedlo.

V našom prekrásnom kúsku planéty nie je vrátenie objednaného jedla zďaleka bežnou záležitosťou. V očiach mnohých ľudí je stále považované za príznak snobizmu. Malou výnimkou sú stravovacie zariadenia vyššej triedy, avšak zďaleka nie každý gentleman navštevuje práve tieto gastronomické stánky. Čo si teda môžeme dovoliť v „slovenskom štandarde“ ? – názov použitý pre nedostatok lepších výrazov.

Savvy-Links-7-Foodie-Rules-Sending-Food-Back

V prvom rade nezabúdame na zdvorilosť. V mnohých prípadoch nemôže za situáciu ani čašník, ani kuchár, ale ide o nedorozumenie. A v jednom prípade si za to možno budete môcť sami.

Priveľa soli

Každý z nás má inú mieru tolerancie slanosti. Napríklad autor tohto článku nesolí vôbec. Ak vám čašník prinesie objednané jedlo a po prvom súste sa vám zvraští ústna dutina ako kmeň stromu na Sahare, je veru správny okamih na poslanie pokrmu späť.
Ak vy sami používate menej soli, povedzte to čašníkovi už pri objednávke. Ak je jedlo napriek tomu príliš slané, požiadajte čašníka o nápravu.
V prípade, že ste na upozornenie zabudli, stále môžete jedlo poslať späť, avšak musíte počítať s možnosťou, že vám ho reštaurácia bude účtovať (čašník vám totiž v tomto prípade naozaj priniesol presne to, čo ste si objednali).
Poslednou možnosťou je, že jedlo je jednoducho presolené do miery, ako by v žiadnom prípade byť nemalo. V tomto prípade máte nárok na nové jedlo v zodpovedajúcej kvalite. Taktne na to čašníka upozornite.

Priveľa korenia

Platí všetko horeuvedené, ale pridáva sa jeden špecifický prípad. Ak je v menu uvedené, že jedlo je poriadne štipľavé, ale gentleman ráčil silne preceniť svoju schopnosť zniesť páľavu, stále môžete poslať jedlo späť do kuchyne a požiadať o verziu s menšou náložou. Pripojte však ospravedlnenie pre kuchára.

Hmyz

Známa mucha v polievke. Je úplne jedno, kedy a za akých okolností dostal do vášho jedla hmyz. Podľa správnosti by sa mal v mene podniku ospravedlniť čašník a priniesť nové jedlo.

Studené jedlo

Zriedkavá udalosť, ale stáva sa. Studené jedlo na stole môže byť chyba čašníka, ktorý ho dlho nepriniesol (než sa nahneváte, zvážte, či nie je na sále sám na veľký počet hostí), ale aj kuchára. V každom prípade je to zlyhanie, za ktoré gentleman právom očakáva ospravedlnenie. Avšak, páni, nezabúdajte: s taktom a zdvorilo. Ak narazíte na problém zo strany čašníka (obligátne „Akože a čo by ste chceli?“), čas na vrátenie jedla už minul. Oblečte sa a opusťte reštauráciu. Za jedlo neplaťte, pretože ste nedostali to, čo ste si objednali.

Pridlho v rúre/na panvici

Rovnaký prípad, iba s opačnou teplotou. Riešenie je tu ešte rýchlejšie. Ak vám čašník dokáže bez mihnutia oka položiť na stôl evidentne pripálený pokrm, je bezpečnejšie sa radšej z reštaurácie vzdialiť a nájsť si iný podnik.

Alergie

17eekkmcay2swjpg

Je zarážajúce, ako málo ľudí  informuje čašníka pri objednávke o svojich alergiách. Vždy sa opýtajte, aké obsahuje jedlo alergény. Spravidla to býva uvedené už na jedálnom lístku, ale nie vždy. Prípadne môžete mať alergiu na čosi, čo lístok neuvádza. Ak vám napriek tomu prinesú jedlo, z ktorého dostanete hoci len miernu reakciu, je správne ho vrátiť s tým, že je bohužiaľ pre vás neskonzumovateľné. Ak ste sa predtým na alergény spýtali, mala by sa ospravedlniť reštaurácia. Ak ste sa nespýtali a viete o svojej alergii, je viac než vhodné, keď sa ospravedlníte vy (teda ešte predtým, než vás alergická reakcia dostane pod kvietkovanú prikrývku).

Nesprávna objednávka

Toto sa stalo nielen mne, ale aj v mojom okolí. Ak je čašník sám na veľkú sálu a nestíha kvôli počtu ľudí (na Slovensku to, žiaľ, nie je nič výnimočné), môže sa stať, že zamení objednávku. Taktne (!) ho na to upozornite, jedlo vám musí vymeniť. V žiadnom prípade nezačnite jesť. Na to jedlo ktosi čaká.

Za redakciu Man & Manners dúfam, že sme vám pomohli. Prípadné otázky smerujte do diskusie, radi objasníme akúkoľvek nejasnosť.

Ivan Zich

Hlavný autor Man & Manners. Má široký tematický záber, no zameriava sa najmä na praktický život moderného gentlemana a rozvoj sebadisciplíny. Potrpí si na dobrý fajkový tabak a chytľavú štylistiku.