Buran v kine – Prípadová štúdia

V tomto roku nás čaká viacero zaujímavých filmových premiér. Ja sám sa neviem dočkať ďalšieho dielu Hviezdnych vojen a – vyššie sily nech dopustia – pokračovanie filmu Kingsmen. Do samotného kina však chodím pomerne nerád. Okrem pomerne zle vetraných sál v bratislavských multiplexoch je to dané aj prítomnosťou ostatných divákov. Niežeby som bol taký mizantrop, ale percentuálne zastúpenie nevychovancov je z roka na rok vyššie – aspoň podľa môjho subjektívneho pocitu. Pozrime sa spolu na jeden taký vzorový príklad a učme sa na cudzích chybách.

Už sme tu mali inú prípadovú štúdiu tvora známeho ako Buran obecný. Citlivejšie povahy už dokázal v nejednom podniku kultúrneho stravovania (hej, aj také máme) dohnať k znechutenému odloženiu príbora. Kedže sa tento tvor vie po, ehm, skonzumovaní svojho žrádla vybrať na film, ktorý je zhodou nesporne zaujímavých okolností rovnaký, ako ten náš, dokáže nám jeho správanie pokaziť zážitok. Ako to robí?

Príchod

Buran obecný chodí neskôr. Podľa vlastných slov sa chce vyhnúť reklamám. V skutočnosti prišiel na poslednú chvíľu a nemal rezervovaný lístok. Pri výbere miesta pri pokladni si dáva na čas úmerne k tomu, koľko ľudí ešte čaká za ním. Buran vchádza do sály v okamihu, keď sa film začína. Často toto zistenie sprevádza jeho úžas v podobe zvolania „K*#^a, už to začalo, do@($e“ a rôznych ďalších verbálnych derivátov. Do radu na miesto sa pretláča bez ospravedlnenia a výlučne svojim cteným pozadím k ostatným divákom. Ak je to výnimočne nevychovaný buran, nechá prípradnú partnerku, aby šla prvá a znechutenie ostatných, ktorí prišli včas, upútala na seba.

Poučenie: Gentleman chodí zásadne načas. Ak sa chce vyhnúť reklamám, príde najviac desať minút po oficiálnom začiatku premietania a neruší tak divákov, ktorí chcú vidieť upútávky na nové filmy. Ak je s partnerkou, do radu vchádza prvý a tak symbolicky pretláča cestu a ospravedlňuje sa divákom, ktorí sa mu musia vyhnúť. Preto sa radom pretláča zásadne tvárou k nim  a chrbtom k plátnu.

Usadenie

Buran nezabudne okomentovať fakt, že je konečne na svojom mieste. Sadne si tak, aby to najviac vyhovovalo jemu. Ak má s partnerkou bočné sedenie, nechá ju sedieť na úplnom kraji. Na stíšenie smartfónu si tak-voľajako nevie spomenúť, kým mu uprostred filmu nezačne vyhrávať melódia, ale k tomu sa ešte dostaneme. Nohy si naťahuje tak, aby okopával sedadlo pred sebou.

Poučenie: Vychovaný muž najskôr potichu usadí partnerku po svojej pravej ruke. Výnimkou je situácia, keď majú bočné sedenie. Vtedy si muž sadá na úplný kraj a opäť partnerku symbolicky chráni. Ak je v kine dvojica párov, dámy sa usadia spolu medzi gentlemanov. Ešte je tu tretia situácia: ak dámu po jej pravej ruke obťažuje osoba, ako je buran obecný, či dáke iné otravné indivíduum, muž si s ňou vymení miesto a dopraje jej nerušené sledovanie filmu.

Konzumácia

Skutočné peklo pre mizofonikov. Buran obecný nie je schopný rozpoznať dôsledky svojho správania ani na bezprostredné okolie. Pukance a nápoje k sledovaniu filmu jednoducho patria, to je neoddiskutovateľné. Nevychovaný človek však dokáže pokaziť sústredenie na dej hlasným pojedaním a pretekmi v hlasnom sŕkaní cez slamku. Ale to iba v prípade, že má nealkoholický nápoj. Nižší vývojový stupeň burana si do kina nosí plechovky piva, ktoré s hlasným glganím pije v priebehu filmu. Spravidla to má za následok konanie, ktorému sa budeme venovať v ob-ďalšom odstavci.

Poučenie: Gentleman by mal vedieť ovládať zvuky, ktoré robí pri jedení a pití. Ak sŕka alebo mľaská, do kina si občerstvenie neberie. Človek nemusí byť mizofonik, aby mu vadili hlasné prejavy konzumácie. Ťažko sa sleduje film, keď vedľa vás niekto neustále šuchoce s pukancami a obšťastňuje okolie zvukovými prejavmi pitia cez slamku. Gentleman má ohľady k svojmu okoliu.

Mobil

Buran si spomenie na stíšenie svojho zariadenia – spravidla inteligentnejšieho ako jeho majiteľ – až vo chvíli, keď mu začne v sále zvoniť. Stať sa to môže každému. Buran však nezloží hovor a neodloží ho s ospravedlnením, ale zdvihne. Niekedy iba povie, že je v kine a zloží. Stávajú sa však aj prípady, kedy chce buran obecný absolvovať celý hovor.

Poučenie: Gentleman si pred vstupom do premietacej sály vypne (nielen stíši) svoje komunikačné zariadenie. Stíšiť ho možno iba v prípade, že očakáva dôležitý hovor. V tom prípade ho však ide zodvihnúť von zo sály. Internet nepoužíva tiež, diváci za ním budú silne vnímať aj vysvietený displej.

Rozprávanie

Neschopnosť zatvoriť ústa môže byť niekedy roztomilá, ale spravidla je poriadne otravná. V kine to obzvlášť vynikne. Niektorí burani chcú oslniť partnerku alebo priateľov. Iní majú potrebu upozorňovať na chyby vo filme. Neuvedomujú si, že aj ostatní ich dobre počujú. Ak sa neupokoja ani po upozornení, že kecpultík sa v sále nenachádza, zavolajte zriadenca. Je v poriadku zdieľať dojmy z videného, ale všetko má svoj čas a miesto. V tomto prípade je to po premietaní a cestou za ďalšou aktivitou. Ak má gentleman nutkavú potrebu na niečo vo filme upozorniť a nepočká to, robí to zásadne naklonením k príjemcovmu uchu. Šepotom.

Poučenie: Počas filmu sa nerozpráva. Fanúšikovia určitých sérií filmov mávajú svoje predstavenia (často ich spoznáte podľa veľkého množstva ľudí v kostýmoch). Ak sa s vami nachádzajú v sále, majte pre nich pochopenie. Ide o ich obľúbenú zábavu. No ak sú príliš hluční, stačí ich slušne upozorniť. Absolútna väčšina z nich je veľmi slušná a nechce rušiť.

Na záver pridáme pár všeobecných upozornení. Vychádzajú zo zážitkov a skúseností niektorých ľudí v našom okolí, ktorí v kine pracovali.

  • Vynášajte svoj odpad. Ak sú koše pred sálou preplnené, odneste ich do smetiaka, v ktorom je miesto.
  • Tmavé kino nie je miesto na zbieranie intímnych skúseností. Menej tolerantní diváci majú vo zvyku zavolať správcu.
  • Personál sa odzdravuje, za lístky sa ďakuje.
  • Hodinu pred vstupom do sály sa nefajčí kvôli obťažovaniu okolia nikotínovým odórom.

Vidíme sa v hľadisku.

Ivan Zich

Hlavný autor Man & Manners. Má široký tematický záber, no zameriava sa najmä na praktický život moderného gentlemana a rozvoj sebadisciplíny. Potrpí si na dobrý fajkový tabak a chytľavú štylistiku.