Etiketa v kaviarni

Posedenie v malej kaviarni je jedno z potešení, ktoré si spravidla doprajú obyvatelia miest. Na rozdiel od podnikov, ktoré šírili kaviarenskú kultúru vo vkusnejších časoch – pre mňa sú to najmä roky prvej Československej republiky – sú dnešné kaviarne veľké zariadenia plné trendových dizajnérskych doplnkov a s výberom káv od výmyslu sveta (dlhá veta, však?).
Rovnako ich priestory sú podstatne veľkorysejšie, než tomu bolo v minulosti, nehovoriac o tom, že vo väčšine z nich sa už nefajčí. Dnes sa spolu pozrieme na to, ako sa v týchto zariadeniach nestratiť ani v obleku (eufemizmus, nebudeme sa pozerať, ale idem vás poučovať).

Nie si tu sám

Zaberanie priveľkej časti priestoru (fyzického i viac duševného) patrí obecne k problémom dnešného spoločenského spolunažívania. V kaviarňach to dokáže byť obzvlášť vypuklé, pretože pre veľa ľudí sú tieto podniky zároveň pracovným priestorom. Je okej rozložiť so notebook alebo si vybaviť pracovné kratšie telefonáty, no tam by to malo skončiť. Ak sa kaviareň naplní a zákazníci si nemajú kde sadnúť, nečudujte sa, ak príde obsluha a váš počítač, fascikel, kôpku papierov a pohár vody, ktorú tam pijete celý deň, aby vás nevyhodili, vám jednoducho zhrnie dole a odkáže vás inam. Buďte ohľaduplní, uvoľnite miesto vedľa vás a možno sa dočkáte zaujímavého zoznámenia. Práca chvíľku počká.

Hlas hromu

Sedíte s kamarátom na káve, rozoberáte také tie bežné veci, ako je napríklad najvhodnejší čas na výmenu letných pneumatík či Torricelliho vzorec pre výpočet výtokovej rýchlosti ideálnej kvapaliny. Vašu konverzáciu odrazu pretne výbuch hlasu od vedľajšieho stola, vysvetľujúci do komunikačného aparátu, že vulgárny názov pánskych pohlavných orgánov sa predošlú noc intoxikoval fermentovanou ovocnou šťavou do tej miery, až zo seba vydal nestrávený obed priamo na kapotu pandúrskeho vozidla. Vzhľadom na to, že telefonát pokračuje ďalej s nezmenšenou intenzitou a hlasitosťou, začína to obťažovať všetkých naokolo. Osobné a potenciálne hlasné telefonáty sa vybavujú pred kaviarňou, nikdy nie v jej priestoroch. Ak to vo vašej prítomnosti robí niekto iný, upozornite ho na toto drobné pravidlo slušného správania. Jasné, že vám venuje pohľad, akoby ste bol pilot boeingu, ktorý sa niekoľko kilometrov nad morom prizná do mikrofónu, že ho už nebaví život. Ale spravidla stíchne. Ak nie, zavolajte personál.

Čašník nie je sluha

Keď už sme pri personále, aj komunikácia s nimi má svoje pravidlá. Svojho času bolo ustálené, že čašník a barista sa poznali s pravidelnými návštevníkmi. A to do tej miery, že hlavný, ktorý vítal hostí pri vchode signalizoval pravidelnú objednávku už vo chvíli, ako videl hosťa prichádzať. Tak si zákazník mohol sadať už rovno s kávou a zákuskom na stole. Dnes, keď v čoraz viac kaviarňach funguje systém objednávky pri pulte, už takýto osobný luxus nemáme. Bez ohľadu na to, či príde čašník za vami k stolu, alebo si vystojíte rad, platí niekoľko pravidiel.

Majte pripravenú objednávku. Keď ste si vystáli rad, mali ste dosť času si rozmyslieť si, čo vlastne chcete. Ak sa začnete rozhodovať až vo chvíli, keď ste na rade, znervózňujete ľudí stojacich za vami a zároveň aj obsluhu, pretože veľa ľudí si svoju mrzutosť vyleje práve na nej. Pozdravte, objednajte si, majte pripravenú peniaze/kartu, preberte si objednávku, zaplaťte, poďakujte (!), rozlúčte sa a choďte sa usadiť alebo vyrazte za svojim cieľom. Ak ste zvedavý na zloženie kávy, máte na to, samozrejme, právo. Berte však ohľad na to, že obsluha tam nie je iba a výlučne pre vás. V prípade, že si chcete objednať niečo, čo práve došlo (stáva sa) a vy neviete, čo by ste si dali miesto toho, posuňte sa bokom, nech si zatiaľ objedná človek za vami. Keď sa rozhodnete, obsluha za barom vás obslúži. Ak sa chcete vypytovať na zloženie toho-ktorého nápoja, príďte radšej v čase, keď bude v kaviarni menej ľudí a čašník na vás bude mať čas. Alebo si to pozrite na internete.

Technika

K tomu, samozrejme, použite smartfón. Ale iba pokým sedíte pri stole, prípadne v rade. Ak už prichádzate na rad alebo vám čašník nesie objednávku, odložte ho a slušne komunikujte. Obsluha vám poskytuje službu, za ktorú si zaplatíte. Spríjemníte to obom stranám, keď objednávka, jej prebratie aj platenie prebehne zdvorilom duchu. Ak máte na stole notebook, nečakajte, kým vás čašník vyzve na jeho posunutie, aby vám mohol predložiť váš obľúbený životabudič. Odstráňte ho z priestoru bezprostredne pred sebou, tam vám čašník položí kávu. Potom si to tam už usporiadajte podľa svojho vkusu.

Deti na voľnobeh

Dnes už nie je problém nájsť vo väčšine miest (dokonca aj na niektorých dedinách) kaviarne určené pre mladé rodiny. Majú menšie ihrisko a ďalšie prostriedky na zamestnanie pozornosti vašich potomkov. Ak takú vo svojom okolí nemáte, musíte využiť služby klasickej kaviarne. Počítajte však s tým, že ak necháte svoje deti voľne behať a obťažovať ostatných hostí, obsluha kaviarne vás môže z priestorov vykázať. Deti sa väčšinou v podobných podnikoch nudia, takže dobre vychovaná osoba, gentleman obzvlášť, si návštevu kaviarne nechá na obdobie, keď bude môcť deti nechať tešiť sa z návštevy u starých rodičov.

Ak vám napadli ešte iné situácie, prípadne sme na niečo zabudli, ráčte využiť svoju klávesnicu a podeliť sa.

Ivan Zich

Hlavný autor Man & Manners. Má široký tematický záber, no zameriava sa najmä na praktický život moderného gentlemana a rozvoj sebadisciplíny. Potrpí si na dobrý fajkový tabak a chytľavú štylistiku.